Selectie schilderijen, pastels en grafiek van Laura Blömer – expositie ‘Beestachtig Mooi’ – Klik op deze tekst voor alle afbeeldingen
Laura Blömer (1972 – )
Van zaterdag 27 mei tot en met zondag 4 juni 2023 organiseerden wij in Baarn een verkoopexpositie ‘Beestachtig Mooi!’ rondom het werk van de hedendaagse kunstenaar Laura Blömer. Wij toonden schilderijen, pastels en grafisch werk. Hieronder vindt u een selectie van haar getoonde werk.
Laura signeert haar werk op de achterzijde. Alle informatie over haar vindt u op haar kunstenaarspagina.
Heeft u belangstelling voor een van de werken? Neemt u dan gerust vast contact met ons op.
Bekijk HIER de digitale uitnodiging voor ‘Beestachtig Mooi’.
Laura Blömer
1972 – Monrovia (Liberia)
Laura Blömer woonde tot haar derde jaar in West Afrika en daarna in Nederland, sinds 1992 in Laren Noord Holland. Ze studeerde in 2001 af als dierenarts aan de faculteit in Utrecht en werkte zo’n vijftien jaar als dierenarts in de praktijk. Toen zij om gezondheidsredenen dit vak niet meer kon uitoefenen, besloot ze zich toe te leggen op het tekenen en schilderen. Ze tekende en schilderde al, maar wilde echt het ambacht leren van tekenen en schilderen naar waarneming. Laura studeerde in 2018 af aan de Wackers Academie in Amsterdam en is sinds die tijd fulltime kunstenaar.
Laura Blömer wil in haar werk de essentie van haar onderwerpen weergeven. Door observerend te werk te gaan, toont ze haar respect voor de eigenheid en schoonheid van haar onderwerpen. Zij werkt naar de waarneming en legt beelden vast die haar raken. De natuur is daarbij vaak inspiratie. Dieren nemen een aparte plaats in binnen haar werk, in haar verleden als dierenarts en nu als beeldend kunstenaar. Onze relatie ten opzichte van dieren houdt haar bezig. In het bijzonder de tegenstrijdigheid tussen enerzijds het grootschalige gebruik van dieren en de bedreiging van hun voortbestaan en anderzijds het vermenselijken en romantiseren van dieren, ook in hoe wij dieren weergeven. In beide uitersten dreigt de identiteit van het dier verloren te gaan en zien wij het dier op de eerste plaats vanuit de mens. Ze ziet het dier op zichzelf, en brengt haar respect voor die eigenheid in beeld.
In haar figuratieve werk sluit zij aan bij een lange kunsthistorische traditie, maar zij geeft hier haar eigen handschrift aan, passend bij de huidige tijd. Zij is geboeid door aspecten als handschrift, textuur of uitstraling van een materiaal. Onderzoek hoe zij dit kan toepassen in haar werk fascineert haar.





























