Vrouw aan het venster
J. Israëls (Groningen 1824 – 1911 Den Haag), zwart krijt met wit gehoogd, 31 x 24 cm, gesigneerd rechtsonder VERKOCHT
Herkomst: particuliere collectie Nederland
Museum Boijmans van Beuningen heeft al in 1896 de olieverfversie van ‘Vrouw aan het venster’ verworven. Het Rijksmuseum beschikt sinds 1944 over een variant ‘Overpeinzing’, ook uit 1896, verkregen uit de nalatenschap Drucker-Fraser
Collectie Boijmans Van Beuningen
Afbeelding Boijmans Van Beuningen
Jozef Israëls
Groningen 1824 – 1911 Den Haag
Jozef Israëls was van eenvoudige Joodse komaf. Zijn talent werd vroeg ontdekt, al op zijn elfde ging hij naar de Groningse Akademie Minerva om daar teken- en schilderlessen te volgen. Na zijn opleiding verhuisde hij naar Amsterdam en kreeg hij les van Jan Adam Kruseman en Jan Willem Pieneman. Aansluitend vertrok hij voor twee jaar naar Parijs waar hij verder bekwaamde in de academische schilderkunst. Hij maakte ook nog reizen naar Duitsland om er te leren van de Duitse Romantici. Uiteindelijk vestigde hij zich in Den Haag.
Jozef Israëls werd gegrepen door het eenvoudige vissersleven. Hij werd internationaal bekend met zijn schilderijen waarin de visserslieden sober en ingetogen waren weergegeven. Zijn warme kleuren en het gebruik van licht-donkereffecten werden wel vergeleken met die van Rembrandt. Zijn schilderijen worden ook wel gezien als een voorstadium van het impressionisme. De stroming waar zijn zoon Isaac later in verder zou gaan.



